دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) و روز مادر و همچنین با گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی در مشهد همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
کد خبر: ۹۵۶۷۳۳۲
|
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس؛ دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) و روز مادر و همچنین با گرامیداشت سالروز شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی به صورت همزمان با سراسر کشور در مشهد نیز برگزار می‌شود.

۷۵۰۰ نفر در کنگره زنان تأثیرگذار خراسان رضوی ثبت نام کردند

شیما خوش نسب، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در نشست خبری که به همین منظور در استانداری استان برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون ۷۵۰۰ نفر در کنگره زنان تأثیر گذار استان ثبت نام کردند. 

وی با بیان اینکه در نخستین دوره از برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار سال گذشته هزار و ۲۴۳ بانو از خراسان رضوی در این کنگره ثبت نام کرده بودند، تصریح کرد: این رقم امسال به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته و ۶ درصد رشد را نشان می دهد.

خوش نسب با تاکید بر اینکه کنگره با هدف شناسایی و معرفی زنان نمونه و الگوساز در ۸ عرصه برگزار می‌شود، تاکید کرد: در این کنگره ۲۶ نفر از بانوان تأثیرگذار شامل ۲۴ بانوی تأثیرگذار، یک بانوی الگوی صبر و استقامت و یک بانوی الگوی تیمی اثرگذار انتخاب، تجلیل و تقدیر خواهند شد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این کنگره بانوان دانشجو و طلاب غیر ایرانی نیز مورد توجه قرار گرفته اند، اعلام کرد: به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی، مستند زندگی سردار نیز پخش خواهد شد، این مستند توسط بانوی کارگردان روسی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه اولین برنامه‌ها با هشتگ بانوان تاثیرگذار از هفته گذشته شروع شده، توضیح داد: برنامه اسوه‌های صبر و مقاومت ویژه مادران و همسران شهدا، پویش نهال‌کاری به نام هر مادر شهید از مهمترین برنامه های اجرا شده در این بازه زمانی است.

وی در خصوص اجرای دومین کنگره زنان تاثیرگذار بیان کرد: دومین کنگره ۱۳ دی ماه برگزار خواهد شد و هدف این است که زنان هم الگو و هم الگوساز باشند، داوری‌ها در ۳ سطح انجام می‌شود و در روز ۱۳ دی ماه در سالن صبای صداوسیما در خدمت هزار نفر از بانوان هستیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: این کنگره مشخصه‌هایی دارد، قرار نیست با یک رویداد به ظاهر همایش‌گونه مواجه باشیم، بلکه قرار است خروجی و برون‌داد زنان تاثیرگذار در قالب‌های خاصی خود را نشان دهد و آن اثرگذاری را در بطن جامعه و کف میدان مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنگره ۵ محور خاص را دنبال می‌کند، اذعان داشت: سطح تاثیرگذاری در زندگی شخصی و اجتماعی و نقش مادری زنان در این محورها بررسی می‌شود. ۱۲ محور برنامه برای هفته زن پیش بینی شده و  در حوزه ازدواج آسان تمامی مباحث مرتبط با ازدواج در قالب هشتگ ازدواج آسان قرار دارد.

خوش نسب با بیان اینکه هشتگ پویشی در زمینه آزادسازی زندانیان انجام شده، تأکید کرد: امسال با پویش مادران باردار و دارای دو فرزند به بالا سراغ شناسایی زندانیان رفتیم، از اول دی ماه شماره حساب در اختیار ما قرار گرفته که تا پایان دی ماه بتوانیم تعداد زیادتری از مادران را به آغوش خانواده بازگردانیم.


روایت بانوی اصیل ایرانی و هویت اصیل بانوی ایرانی در رسانه ها

رؤیا حیدرزاده، دبیر اجرایی کنگره استانی زنان تأثیرگذار در خراسان رضوی بیان کرد: آنچه باید در رسانه روایت شود، بانوی اصیل ایرانی و هویت اصیل بانوی ایرانی است. در یکی دو سال اخیر جریانی اتفاق افتاد که این موضوع را پویاتر کرد.

وی تصریح کرد: ما باید مفهوم بانوی اثرگذار را درک کنیم و به آن برسیم، بانوی اثرگذار بانویی فعال و پویا در عرصه‌های محتلف اجتماعی است، ضمن اینکه به نقش خود در خانواده توجه دارد.

دبیر اجرایی کنگره استانی زنان تأثیرگذار در خراسان رضوی، افزود: ۱۲ سال پیش موضوع الگوی سوم زن و موضوع هویت، چیستی و کیستی زن مسلمان ایرانی مطرح شده و اولین کسی که به این موضوع با این مدل که زن مسلمان ایرانی می‌تواند مدل سوم برای زنان عالم باشد، پرداختند، مقام معظم رهبری بودند.

حیدرزاده تاکید کرد: باید اول خود را باور کنیم که زن مسلمان ایرانی قرار است نقش‌آفرینی داشته باشد، باید در این موضوعات که زن مسلمان ایرانی قرار است سرآمد باشد الگوسازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از کار‌ها در الگوسازی یک جریان و رویداد ملی است که از سال گذشته تحت عنوان رویداد ملی بانوان تاثیرگذار در سطح کشور شکل گرفت و دبیرخانه دائمی آن نیز ایجاد شده، تصریح کرد: بانوان موفق و تاثیر گذار که در عرصه هاى فرهنگ و هنر، تعلیم و تربیت، گفتمان سازی و رسانه، فعالیت‌های اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، علم پژوهش و فن آوری، سیاست گذاری و حکمرانی و ورزش، علاوه بر نقش آفرینی موثر در ارتقاء هویت و اصالت خانواده ودیگر  فعالیتهاى ارزشمند، موثر هستند با مراجعه به پایگاه www.banooiran.ir در دومین کنگره ملى بانوان تاثیرگذارمی توانند نام نویسی کنند.

دبیر اجرایی کنگره استانی زنان تأثیرگذار در خراسان رضوی، با اشاره به اینکه تاکنون ۷ هزار و ۵۰۳ نفر درسامانه ثبت نام کردند و پیش بینی می‌کنیم که بیشتر از این تعداد ثبت نام کنند، افزود: سال گذشته ۱۴ هزار نفر از سراسر کشور و بیش از هزار نفر از خراسان رضوی ثبت نام کردند.

وی بیان کرد: در هر عرصه ۳ برگزیده خواهیم داشت و ۸ برگزیده به سطح ملی راه پیدا می‌کنند، بعد از گذشت ۴۴ سالی که از انقلاب می‌گذرد به پهنای استان و کشور، بانوان اثرگذار متعددی را در عرصه‌های مختلف داشته ایم بنابراین ۸ موضوع اصلی و کلان‌روایت در حوزه وجود دارد.

حیدرزاده با اشاره به اینکه ۱۳ دی به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی از اسوه‌های صبر و مقاومت تجلیل و از کتاب «در حسرت یک رؤیا» مربوط به مادر شهیدان خوش‌قلب طوسی است، رونمایی می‌شود، اظهار کرد:  همچنین در این مراسم اعلام خواهد شد که دبیرخانه دائمی استان تشکیل خواهد شد و تاکنون پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها به صورت دستگاهی بوده و بعد از این حمایت‌ها به صورت خاص و ویژه‌تر از بدنه مردمی خواهد بود که خود مردم کار را انجام می‌دهند.


ثبت نام شدگان در حوزه تعلیم و تربیت و علم و فناوری بیشترین آمار را دارند


نغمه رازقی، دبیر علمی کنگره استانی زنان تأثیرگذار خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری بیان داشت: بیشترین افراد ثبت نام شده؛ رتبه اول تعلیم و تربیت و در رتبه دوم علم و فناوری و کمترین میزان در نیز در عرصه حکمرانی و سیاست‌گذاری است به این دلیل که این عرصه تازه مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف کمیته علمی شناسایی و انطباق بوده که در سامانه قسمتی در نظر گرفته شده هر نفری که ثبت نام می‌کند می‌تواند پنج بانوی اثرگذار را با شماره تلفن معرفی کند که با آن‌ها تماس گرفته خواهد شد. معیار امسال برای برگزیدگان قطعا ثبت نام در سامانه است و ما در این زمینه در عرصه‌های مختلف اطلاع‌رسانی داشتیم.

رازقی اظهار داشت: داوری‌ها در ۲ عرصه انجام می شود؛ یکی عرصه عمومی که ۵ شاخص دارد و دیگری عرصه تخصصی که در ۸ بخش است، عرصه عمومی شامل: تأثیرگذاری زن در اجتماع، دیگران اثرپذیر، خانواده‌محوری و مادری و همسری، فعالیت‌های جهادی و تأثیرگذاری ملی و جهانی و ساحت تخصصی شامل حکمرانی و سیاست‌ گذاری، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، ورزش، رسانه و گفتمان، اقتصاد و کارآفرینی و تعلیم و تربیت است.

گفتنی است، نخستین کنگره زنان تأثیرگذار خراسان رضوی بهمن ماه سال گذشته برگزار شد و امسال دومین سال برگزاری این کنگره ملی است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها